با کامپیوتر قابل حمل ROG Ally ایسوس آشنا شوید؛ رقیب مستقیم استیم دک

به گزارش مجله صادق ویلا، از زمان عرضه کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) شرکت های مختلف کوشش کردند تا گیمینگ با کنسول های دستی را زنده نمایند. به همین علت ما شاهد دستگاه هایی مثل استیم دک (Steam Deck) یا آیا نیو (Aya Neo) بودیم. نکته اینجاست که بیشتر کنسول های دستی ساخته شده در این چند سال اخیر در اصل کامپیوترهای قابل حمل بوده و حتی بعضی از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می کردند.

با کامپیوتر قابل حمل ROG Ally ایسوس آشنا شوید؛ رقیب مستقیم استیم دک

استیم دک را می توان یکی از پیروز ترین کنسول های دستی این مدت دانست. این کنسول توانست فروش بسیار خوبی داشته باشد و با قیمت بسیار خوب هواداران زیادی بدست بیاورد. حال چندی پیش شرکت ایسوس نیز بیان کرد که میخواهد با ولو (Valve) وارد رقابت شده و کنسول دستی خود را معرفی کرد. نام این کنسول دستی راگ الای (ROG Ally) بوده و تعیینات قابل توجهی دارد.

ایسوس برای مدت زیادی است که آرام آرام تعیینات این کنسول دستی را منتشر می نماید. برای مثال اینکه صفحه نمایش راگ الای دارای نرخ به روزرسانی 120 هرتزی بوده و پردازنده اصلی آن نیز AMD Ryzen Z1 است. در ابتدا ایسوس این کنسول را به عنوان دروغ آوریل (April Fools) معرفی کرد و بعد آن را به صورت جدی معرفی کرد. در ابتدا نیز رسانه چندان از این کنسول راضی نبود. با این حال با گذشت زمان و تبلیغات مناسب ورق برای ایسوس بازگشته و استقبال خوبی از این کنسول دستی شد.

یکی از نکات مثبت معرفی کنسول راگ الای این بود که ایسوس این کنسول را تقریباً آماده نموده بود. به همین علت پس از معرفی آن به سرعت برای آن تاریخ عرضه بیان کرد. نکته جالب تر اینکه این تاریخ عرضه از آنچه تصور می کنید نزدیک تر است. راگ الای هفته آینده یعنی 21 اردیبهشت (11 می) در دسترس هواداران قرار خواهد گرفت.

حال قبل از شرح کامل این دستگاه به تعیینات کامل این دستگاه اشاره می کنیم:

تعیینات سخت افزاری راگ الای

  • پردازنده ترکیبی (پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی): AMD Ryzen Z1
  • لیتوگرافی (Lithography): 4 نانومتر
  • معماری پردازنده: Zen 4
  • تعداد هسته: 6
  • تعداد رشته: 12
  • معماری پردازنده گرافیکی: RDNA 3
  • تعداد واحد پردازشی (Compute Units): 4
  • میزان رم: 16 با تکنولوژی LPDDR5
  • حافظه داخلی: 512 گیگابایت با تکنولوژی PCIe 4
  • مقدار صفحه نمایش: 7 اینچ
  • رزولوشن: 1080p
  • نرخ به روزرسانی صفحه نمایش: 120 هرتز
  • زمان پاسخ دهی صفحه نمایش: 7 میلی ثانیه
  • بیشترین روشنایی صفحه نمایش: 500 نیت
  • دقت صفحه نمایش: 314 پیکسل بر اینچ
  • سیستم عامل: ویندوز 11
  • وزن: 608 گرم

جزئیات و تعیینات سخت افزاری

همانطور که گفته شد ایسوس از یک پردازنده ترکیبی به نام Ryzen Z1 استفاده نموده است. به این معنا که در این سیستم پردازنده گرافیکی و پردازنده اصلی روی یک پلتفرم قرار دارند و به شدت با هم در ارتباط هستند. اگر بخواهیم مقایسه کنیم پردازنده اصلی این سیستم نزدیک به Ryzen 5 7649U و پردازنده گرافیکی آن نیز نزدیک به Radeon 780M است.

هنوز به طور کامل جزئیات این پردازنده ها اعلام نشده است. با این حال Ryzen Z1 یک پردازنده قدرتمند بوده و به همین علت این سیستم احتیاج به خنک نمایندگی زیاد دارد. تمرکز ایسوس نیز روی این موضوع بوده و کوشش نموده با دو عدد فن و لوله های خاص راگ الای را تا جایی که می تواند خنک نگه دارد.

ایسوس در ادامه تأیید کرد که یک مدل دیگر از این سیستم با استفاده از Ryzen Z1 Extreme هم وجود دارد. این پردازنده تازه دارای 8 هسته و 16 رشته است. از طرفی تعداد واحد پردازشی آن نیز 12 عدد بوده و از لحاظ گرافیکی بسیار قوی تر است. این پردازنده تازه از لحاظ گیمینگ تفاوت بسیار زیادی با قبلی داشته و قدرتمندتر است.

از لحاظ قدرت گرافیکی Ryzen Z1 Extreme توانایی 8.6 ترافلاپس را دارد. این قدرت نزدیک به قدرت کارت گرافیکی RX 6600 است. پردازنده Z1 معمولی هم توانایی 2.8 ترافلاپس را داشته که نسبت به 1.6 ترافلاپس پردازنده استیم دک قدرت بیشتری دارد. به طور کلی راگ الای به علت قدرت بیشتری که دارد، قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

قابلیت های ایسوس راگ الای

صفحه نمایش راگ الای نیز بسیار با کیفیت است. این صفحه نمایش 7 اینچی دارای رزولوشن 1080p بوده و نرخ به روزرسانی صفحه نمایش 120 هرتزی دارد. از طرفی پاسخدهی صفحه نمایش نیز 7 میلی ثانیه بوده و با AMD Free Sync سازگار است. در کنار آن نهایت روشنایی صفحه نمایش این دستگاه نیز 500 نیت بوده که مناسب است.

در کنار این موارد راگ الای از HDMI 2.0 پشتیبانی نموده و حافظه جامد آن نیز قابلیت تعویض دارد. همینطور اینکه یک سنسور اثر انگشت نیز در دستگاه قرار گرفته تا کاربران به سرعت وارد دستگاه بشوند. از لحاظ وزنی نیز این دستگاه وزن مناسبی داشته و نزدیک به 60 گرم از استیم دک سبک تر است.

مشکل اصلی راگ الای سیستم عامل ویندوز 11 است. این سیستم عامل از لحاظ بهینه بودن و اجرای خوب روی سیستم های لمسی شناخته نشده است. ایسوس اینگونه اعلام نموده که استفاده از ویندوز 11 یک راه راحت برای گیمرها است که به عنوان مختلف بازی دسترسی داشته باشند. این برخلاف مسیری است که ولو برای استیم دک پیش گرفته است. به علت اینکه استیم دک دارای سیستم عامل مخصوص خود بوده که بر پایه لینوکس است.

ایسوس برنامه مخصوص بازی خود یعنی Armory Crate را نیز برای کنسول راگ الای عرضه خواهد نمود. این برنامه دارای یک لانچر (Launcher) درون خود بوده که توانایی شناسایی عناوین مختلف را داشته و دسترسی سریع به این عناوین را به کاربر می دهد. با این برنامه ایسوس ارتباط با کنسول راگ الای را راحت تر نموده و یک رابط کاربری بهتر را به کاربران ارائه می دهد.

ایسوس شما را به خرید این دستگاه تشویق خواهد نمود

زمانی که شما کنسول راگ الای را بخرید، ایسوس به شما 3 ماه اشتراک گیم پس (Game Pass) می دهد. به همین علت کاربران در ابتدای کار به صدها بازی مختلف دسترسی خواهند داشت. با این کار کاربران در ابتدای خرید بازی های زیادی با خود داشته و می توانند عناوین مختلف را به سرعت دانلود نمایند.

کنسول های دستی مسائل خود را نیز دارند. برای مثال عمر باتری این دستگاه ها چندان زیاد نیست یا اینکه سر و صدای نسبتاً زیادی دارند. ایسوس هنوز اطلاعات زیادی از باتری راگ الای منتشر ننموده است. همینطور اینکه قیمت اصلی این دستگاه نیز هنوز تعیین نشده است. با این حال طبق چیزی که گفته شده راگ الای قطعاً زیر 1000 دلار قیمت خواهد داشت.

ایسوس میخواهد تا با استیم دک رقابت کند. به همین علت به احتمال زیاد قیمت این دستگاه نزدیک به چیزی است که ما در یک استیم دک بالا رده می بینیم. یعنی حدود 700 دلار. البته این قیمت برای مدل پایه راگ الای بوده و به احتمال زیاد قیمت مدل های بالاتر با پردازنده Ryzen Z1 Extreme زیادتر خواهد بود.

رقابت در دنیای کنسول های دستی برای هواداران این دستگاه ها بسیار مهیج است. به طور کلی کنسول های دستی برای گیمینگ های سبک بسیار مناسب بوده و به همین علت هواداران خاصی دارند. برای مدتی تصور می شد که گوشی های موبایل توانایی جایگزینی این کنسول ها را دارند ولی اینگونه نشد. حال شرکت ها نیز دوباره توجه خود را به کنسول های دستی جلب نموده و رقابت در این زمینه در حال اوج گرفتن است.

منبع: PCgamer

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1547

به "با کامپیوتر قابل حمل ROG Ally ایسوس آشنا شوید؛ رقیب مستقیم استیم دک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با کامپیوتر قابل حمل ROG Ally ایسوس آشنا شوید؛ رقیب مستقیم استیم دک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید