انسان و موسیقی در گذرگاه تاریخ منتشر شد

به گزارش مجله صادق ویلا، به گزارش خبرنگاران، این کتاب به دو وجه غالب می پردازد، وجه اول نگاهی به زیست شناسی و مراحل تکامل زیستی انسان است و دیگری نگرشی به تکامل فرهنگی و ارتباط آن با موسیقی و زبان.

انسان و موسیقی در گذرگاه تاریخ منتشر شد

دکتر محمودرضا کی نما در پیشگفتار این کتاب آورده است: در این میان گریز ما به آلات و ادوات موسیقی اجتناب ناپذیر بوده است. چگونه است که از ترکیب یک چوب و چند سیم خشک و یا پوست خشک شده چنین سخت افزاری درست می شود که از آن چنین آواهای دلپذیری جهش می کند و انسان را به درون و برون و اوج و عروج می رساند که این خود اوج لطافت و درایت مغز است و نرم افزاری که طعنه بر هر رایانه ای می زند و مایه ارتباط حیرت انگیز بین انسان و اقوام، چه بدوی و چه در جوامع متمدن امروزی و چه در ارتباط با خویشتن است.

هدف مولف از نگارش این کتاب، شناسایی ایران و بین النهرین به عنوان یکی از خاستگاه های تمدن بشری و نه فقط به عنوان ایران باستان بلکه بسیار پیشتر از آن و ارتباط این تمدن با هنر است.

مولف کتاب معتقد است که در این زمینه کتاب ها و منابع متعددی وجود دارد که بیشتر مخاطبان آنها خاص است. هدف ما جلب مخاطبان عام برای پی بردن به ریشه هایشان است. در بستر این هدف، هنر و نقش آن در تداوم فرهنگ ها، شناسایی نقش موسیقی در سیر تکاملی بشر، ورود به جنبه های مختلف موسیقی نهفته است.

اهداف دیگری که این کتاب دنبال می کند در مورد هنر غار است که شامل نقاشی، کنده کاری و مجسمه سازی و تکامل آن و نقش آن در زندگی بشر است و نیز برجسته کردن نقشهنر و هنرمند و ارزش نهادن به آنها در جوامع بشری و ارزش نهادن به هنر بویژه موسیقی در زندگی روزمره، به خصوص در لحظات و ایام پر استرس -نکته ای که هم اکنون در مقابله با موج های اضطراب زای ناشی از یورش بیماری همه گیر کرونا در فضای مجازی شاهد آن هستیم- از دیگر اهداف مولف در نگارش این کتاب است.

همچنین ارج نهادن به هنر در کاهش عوارض پیشرفت های تکنولوژیک، ضمن ارزش نهادن به این پیشرفت ها، ایجاد سوال در ذهن مخاطب برای پیگیری مطالب کتاب چه در فضای حقیقی (کتابخانه ها، برخوردهای اجتماعی) و چه در فضای مجازی برای یافتن پاسخ های قانع کننده، رعایت کردن وجه اختصار در کتاب برای رعایت حوصله مخاطب و معرفی منابع معتبر برای پیگیری و نیز بررسی نقش مهم موسیقی درمانی در طب امروزین با درنظرگرفتن گذشته پربار آن و بررسی اثرات موسیقی در مغز، به ترتیب از اهداف مهم مد نظر مولف هستند.

نویسنده کتاب معتقد است: برای ما مهم گشتن و یافتن در ذهن مخاطب است. مهم نیست که با ما هم عقیده باشد یا نباشد. مهم علاقه مند کردن مخاطب به کتاب و کتابخوانی است.

مقالات و کتاب های متعددی درباره انسان در گذرگاه تاریخ و موسیقی در گذرگاه تاریخ به نگارش درآمده ولی کمتر می یابیم بازگشایی گره تابیده شده انسان و موسیقی را که در کتاب انسان و موسیقی در گذرگاه تاریخ اثر گیتی فهیمی که از سوی انتشارات گنج دانش با قیمت 65000 تومان طی روزهای گذشته راهی بازار نشر شده سعی شده است که این پیوند برقرار شود. آنگونه که مولف یادآور شده عواید مالی این کتاب برای بچه های سرطانی یا کار خیر صرف خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 722

به "انسان و موسیقی در گذرگاه تاریخ منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انسان و موسیقی در گذرگاه تاریخ منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید