آیا ریمپ برای خودرو احتیاج است؟ برترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

به گزارش مجله صادق ویلا، ریمپ یکی از داغ ترین بحث های روز برای تقویت خودرو است، اما واقعا ریمپ برای خودرو احتیاج است و هرگونه ریمپی باعث بهبود شرایط خودرو می گردد؟

آیا ریمپ برای خودرو احتیاج است؟ برترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

خبرنگاران - امین آزاد: حمید کلهر، تیونر و ریمپر حرفه ای در گفت و گو با خبرنگاران درباره شرایط ریمپ، نحوه اجرا یک ریمپ خوب و برترین خودرو ها برای ریمپ شرح داد.

خبرنگاران - در خصوص خوتان و کارتان کمی شرح بدهید؟

از سال 88 به شکل حرفه ای وارد کارگاه تیونینگ برادرانم شدم.

ما از سال 85 نمایندگی برند Haltech را در ایران داریم و از قبل روی این ایسیوها کار نموده و با آن ها مسابقه هم داده بودیم.

اما سال 2015 سری تازه ایسیوهای این شرکت فراوری شد که حتما احتیاج به دوره های حرفه ای داشت.

بنده در آن سال در استرالیا این دوره را گذراندم که آن دوره بسیار به من در زمینه مپینگ یاری کرد.

در سال 92 به ایسیوهای آماده و فابریک کارخانه برخوردیم که ساخت داخل بودند.

برای اولین بار روی یک پراید 111 ریمپ را انجام دادیم و در مسابقه شرکت کرد.

سپس در سال 93 موتور یورو چهار را با همان ایسیو فابریک موتور روی این پراید نصب کردیم.

در این ایسیو از برد الکترونیکی و پایه نرم افزاری زیمنس استفاده شده بود، اما در شرکت کروز فراوری می شد.

آن زمان از پورت OBD (سوکت عیب یابی به وسیله دیاگ) فقط می توانستیم عیب یابی موتور را انجام دهیم و دسترسی به برنامه ایسیو نداشتیم.

به همین علت با بخش کالبیراسیون شرکت مگاموتور مذاکره کردیم و توانسیم به وسیله تجهیزات آن ها به برنامه ایسیو برای انجام تغییرات (ریمپ) دست پیدا کنیم.

اینگونه ریمپ این خودرو را برای مسابقه انجام دادیم و نتیجه خوبی هم از آن گرفتیم.

این سرآغاز ریمپ ایسیوهای فابریک خودروهای داخلی برای ما بود.

خبرنگاران - شما در استرالیا چه دوره ای دیده اید و این دوره چه تاثیری روی دید و نحوه ریمپ کردنتان داشت؟

در واقع ریمپ یک کار علمی و تخصصی است که احتیاج به شناخت کامل از موتور و نحوه کار آن دارد.

هرچند هرکس می تواند با جستجو در اینترنت به برخی طلاعات برسد، اما آموزش به صورت عملی زیر نظر اساتید حرفه ای کاملا فرق دارد.

زیرا کار مپینگ موتور علاوه بر پایه علمی که احتیاج دارد، پر است از جزییات تجربی و آزمایشی که باید در کنار هم قرار بگیرند تا یک کار حرفه ای و بدون آسیب انجام گردد.

قویترین موتور تنفس طبیعی ایران

خبرنگاران - بیشترین قدرت موتوری که تا الان در ایران از یک موتور با تیونینگ گرفته اید چه مقدار بوده است؟

بیشترین قدرت را از یک موتور تویوتا 2JZ که برای مسابقات سرعت جمع نموده ایم گرفتیم.

با یک بوست توربو نرمال، 650 اسب بخار روی چرخ بود و با نهایت بوست آن، به 750 اسب بخار می رسد.

در موتورهای تنفس طبیعی هم یک موتور تیونینگ کردیم که حدود 1000 اسب بخار قدرت می توان از آن گرفت.

البته این عدد تقریبی است که کارخانه سازنده قطعات به ما اعلام نموده و هنوز آن خودرو داینو نشده است.

خبرنگاران - آیا ریمپ کردن برای موتور خودرو مفید است؟

به نظر من ریمپ با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه واجب است.

خودرویی که در تهران کالیبره می گردد، زمانی که به سطح دریا می رود دیگر در بهینه ترین حالت خود نیست به همین علت با توجه به آب و هوای هر منطقه اگر ریمپ به درستی اجرا گردد، می تواند خیلی مفید باشد.

بعلاوه با توجه به کیفیت بنزین ایران و شهرهای متفاوت، احتیاج است که خودرو ریمپ گردد تا از ناک زدن جلوگیری گردد.

خبرنگاران - ریمپ اصولی با ریمپ عادی چه تفاوت هایی دارد و چه صدمه هایی می تواند به موتور بزند؟

خودروهایی که غیر اصولی ریمپ شده اند دچار صدمه های بسیاری می شوند و حتی ممکن است نابودی کامل موتور اتفاق بیفتد.

اما در طرف دیگر اگر با دستگاه هایی مانند داینو و شرایط درست ریمپ انجام گردد، می تواند استهلاک را کاهش بدهد و قدرت بیشتری را در اختیار راننده بگذارد.

چون موتور را به بهینه ترین حالت خود برای هر منطقه جغرافیایی می رساند.

حمید کلهر به همراه برادر بزرگتر خود، علی، شورولت کوروت، را تبدیل به هیولا نموده اند. درباره تیونینگ این خودرو و آشنایی با تغییرات ایجاد شده اینجا کلیک کنید.
خبرنگاران - چرا کارخانه زمانی که کالبیراسیون را انجام داده موتور را در حالت بهینه و بیشترین توان قرار نمی دهد؟

کارخانه محدودیت هایی دارد که باید بتواند محدودیت های استاندارد آلایندگی را بگذراند، در واقع تمام تمرکز کارخانه روی آلایندگی خودرو است و قدرت موتور برای کارخانه اولویتی ندارد.

آن ها خیلی از پارامترها را فدای گذراندن استاندارد آلایندگی می نمایند.

مقدار تقوییت محصولات سایپا با ریمپ

خبرنگاران - اگر بخواهید خودرو پراید با موتور 1300 سی سی را بدون تغییرات سخت افزاری در موتور ریمپ کنید، به چه قدرتی می توانید دست پیدا کنید؟

درواقع بحث مصرف شهری با استفاده برای پیست خیلی فرق دارد.

برای مسابقه شما می توانید باهمین قطعات فابریک اندکی تغییر در خود موتور بدهید.

ما در حال حاضر برای مسابقه به قدرت 86 اسب بخار روی چرخ رسیده ایم که معادل حدود 100 اسب بخار روی فلایویل می گردد.

خبرنگاران - اگر خودرو تیبا را بخواهید فقط با ریمپ تقویت کنید بدون آسیب به موتور، به چه قدرتی می رسید؟

با ریمپ بین 5 تا 10 اسب بخار روی چرخ می توان اضافه نمود که به ذات خود موتور هم بستگی دارد که چقدر بهینه کار می نماید.

#تیونینگ خودرو ب ام و با موتور #تویوتا سوپرا در ایران

موتور #تویوتا-سوپرا نسل قبل توانایی بالایی در بهینه سازی و افزایش #قدرت دارد

این خودرو به وسیله برادران کلهر تیونینگ شده است

مصاحبه با #حمید-کلهر را در سایت #بیت-ران بخوانیدhttps://t.co/LXzcNTMgZY pic.twitter.com/RPJN25PA9J

- bitrun.ir (@bitrun-ir) December 15, 2020

خبرنگاران - حالا اگر بتوانید در یک خودرو تیبا، توربو نصب و قطعات موتور را تعویض کنید که برای مصرف شهری مناسب باشد تا چه مقدار می توانید از موتور قدرت بگیرید؟

موتور تیبا چون از نیم موتور ریو بهره می برد، با اندکی تغییر در طراحی و آلیاژ کمی بهتر شده است، اما واقعا از نظر سر سیلندر ضعف دارد.

چون سر سیلندر هشت سوپاپ از نظر توان و مصرف سوخت و … خیلی مشکل دارد.

در این باره ولین کاری که انجام می دهم این سر سیلندر را با مدل 16 سوپاپ تعویض می کنم.

از این موتور حدودا 160 تا 170 اسب بخار می توان روی فلایویل قدرت گرفت.

خبرنگاران - در حال حاضر شرکت سایپا روی این موتور توربو نصب و قدرت آن را 108 اسب بخار اعلام نموده است. شما بدون توربو، فقط با سرسیلندر 16 سوپاپ و سیستم سوپاپ متغییر چقدر توان می توانید بگیرید؟

به راحتی 115 تا 120 اسب بخار قدرت می دهد.

چون نیم موتور آن توانایی آن را دارد که توان های تا این حد را تحمل کند.

بهبود 5 تا 10 اسب بخاری محصولات ایران خودرو با ریمپ

خبرنگاران - در بین محصولات ایران خودرو کدام پتانسیل بیشتری برای ریمپ شدن دارد؟

موتور EF7 خیلی خوب است چون از سیستم تایم متغییر سوپاپ (VVT) استفاده می نماید و دست تیونر برای گرفتن توان بیشتر باز است.

خبرنگاران - برای تیونینگ با تغییر لوازم، از بین سه موتور EF7، TU5 و XU7 کدام بهتر است؟

درواقع برای تیونینگ موتور TU5 بهتر است.

زیرا لوازم افترمارکت بسیار زیادی برای آن وجود دارد.

اما اگر به همین مقدار لوازم برای دو موتور دیگر وجود داشت، قطعا EF7 موتور بهتری برای تیونینگ بود چون سیستم VVT دارد.

خبرنگاران - با ریمپ چقدر می توان از EF7، TU5 و XU7 قدرت گرفت؟

موتور TU5 بین 91 تا 93 اسب بخار و از موتور EF7 هم 98 اسب بخار می توان گرفت.

اما موتور XU7 چون طراحی خیلی قدیمی دارد و در سیلندر آن از بوش تر استفاده شده است، حدود 77 اسب بخار روی چرخ قدرت گرفته ایم.

خبرنگاران - اگر یک موتور تیبا توربو و 16 سوپاپ شده و یک موتور EF7 را به شما بدهند، از کدام می توانید قدرت بیشتری بگیرید؟

در واقع این دو موتور با یکدیگر اختلاف حجم دارند.

ممکن است از EF7 از نظر حجم بیشتر، توان بهتری بگیریم اما از نظر استهلاک، موتور تیبا استهلاک کمتری خواهد داشت.

خبرنگاران - چرا موتور تیبا تقویت شده ممکن است استهلاک کمتری داشته باشد؟

چون سیلندر آن از جنس چدن است و نیم موتور آن را از روی ریو طراحی نموده اند.

بعلاوه ما در این سال ها دیده ایم که استهلاک ریو بسیار پایین تر از EF7 است.

خبرنگاران - موتور Z24 (نیسان آبی) را یکبار با ریمپ و یکبار با نصب توربو و لوازم، چقدر می توانید تقویت کنید؟

با ریمپ می توان بین 5 تا 10 اسب بخار به قدرت آن اضافه نمود.

اما با نصب توربو و سیستم VVT حدود 170 تا 180 اسب بخار می توان از آن توان گرفت.

این موتور پایه قدرتمندی دارد و با این تغییرات می توان از آن در محصولات روز و خودروهای شاسی بلند استفاده کرد.

ریمپ صحیح چگونه انجام می گردد؟

خبرنگاران - چرا برخی خودرو ها که در یک شهر ریمپ می شوند، در شهرهایی مانند شمال کشور به مشکل بر می خورند؟

بخاطر شرایط اتمسفری که سطح دریا دارد و اختلاف فشاری است که وجود دارد.

چون فشار هوا متفاوت می گردد، مخلوط سوخت و هوا رقیق تر یا غلیط تر می گردد.

یکی دیگر از مسائل کیفیت پایین بنزین در برخی از شهرها است.

خبرنگاران - برای انجام یک ریمپ اصولی باید حتما روی داینو این کار را انجام داد؟

برترین حالت تنظیم کردن روی داینو است، اما اگر دسترسی نداشته باشید باید حداقل ابزارهایی که نسبت سوخت و هوا را به شما بدهند را داشته باشید.

خبرنگاران - چه ابزارهایی برای ریمپ کردن احتیاج است؟
  • دستگاه هایی که بتوانند برنامه ایسیو را از پورت OBD بخوانند و بنویسند.
  • دستگاه سنجش مقدار نسبت سوخت و هوا
  • دستگاه تشخیص ناک
  • و در برترین حالت می توانند خودرو را روی دستگاه داینو که مخصوص این کار است ریمپ نمایند.
خبرنگاران - آیا امکان دارد بعد از مدتی ریمپ از بین برود و ایسیو به حالت کارخانه برگردد؟

در برخی ایسیوها (بیشتر در مدل بوش) بخاطر نوع برنامه نویسی و نوع سنسور اکسیژن امکان کمی تصحیح وجود دارد، اما به این صورت نیست که کاملا به حالت اولیه برگردد.

خبرنگاران - در بین ایسیوهایی که روی محصولات ایرانی وجود دارد کدام یک بیشتر قابلیت ریمپ دارند؟

ایسیوهای زیمنس کمی راحت تر هست اما ایسیوهای بوش دقیق تر هستند و اگر به خوبی ریمپ شوند بهتر نتیجه می دهند.

خبرنگاران - آیا بعد از ریمپ کردن باید کاتالیست را بردارند؟

اگر می خواهند قدرت بیشتری بگیرند، باید بردارند ولی اگر می خواهند حافظ محیط زیست باشند، خیر!

خبرنگاران - گیربکس را هم می گردد ریمپ کرد؟

بله گیربکس های اتوماتیک که ایسیو دارند را می توان بادستگاه های خاص ریمپ کرد.

بیشتر برای خودروهایی استفاده می گردد که موتور را دست کاری و تغییر داده باشند.

در این صورت گیربکس را هم ریمپ می نمایند تا با موتور منطبق گردد و بهتر دنده ها را تعویض کند.

تنظیم: امیرحسین اسماعیل بیگی

منبع: بیت ران
انتشار: 28 شهریور 1400 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1107

به "آیا ریمپ برای خودرو احتیاج است؟ برترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ریمپ برای خودرو احتیاج است؟ برترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید