یوگا چه تأثیری روی شما می گذارد و چگونه مغزتان را دگرگون می نماید؟

به گزارش مجله صادق ویلا، تا به حال به این فکر نموده اید که ورزش یوگا افزون بر تأثیری که روی ماهیچه ها و مفاصل دارد، چگونه منجر به دگرگون شدن مغز شما می گردد؟ با توجه به پژوهش ها، آن حس شادابی که پس از ورزش یوگا دارید، کاملا واقعی است و مغز شما به راستی زیر و رو می گردد. دانشمندان با یاری گرفتن از اسکن های مغزی، دریافته اند که یوگا می تواند مواد و واکنش های شیمیایی درون مغز شما را دگرگون کند.

یوگا چه تأثیری روی شما می گذارد و چگونه مغزتان را دگرگون می نماید؟

یوگا مانند سایر ورزش های مراقبه ای، از جمله تای چی، می تواند مسائل و بیماری های بسیار مرتبط با سلامت فکر و روان را که ریشه در مغز و حافظه دارند، درمان کند. ولی این کار چگونه رخ می دهد؟ در ادامه می خواهیم به آنالیز دقیق تر تأثیر یوگا روی مغز بپردازیم و ببینیم با انجام این ورزش چه دگرگونی هایی درون مغز شکل می گیرند. با ما همراه باشید.

تأثیر یوگا روی مغز

در حالی که شیوه های درمانیِ طبیعی، از جمله یوگا، در مقایسه با صنایع داروسازی و زیست فناوری بودجه زیادی برای مطالعات و پژوهش های گوناگون ندارند، ولی امروزه شاهد دستاوردهای علمی مناسبی درباره آن ها هستیم. بعضی از برترین پژوهش های اجرا شده روی تأثیر یوگا بر مغز در چند سال گذشته، نشان می دهند که این ورزش با کاهش بیماری های روانی مانند اضطراب و افسردگی پیوند دارد و روی تاب آوری در برابر درد هم تأثیر می گذارد.

1. یوگا گاما آمینوبوتیریک اسید را آزاد می نماید

یوگا یک درمان طبیعی و مناسب برای اضطراب است. علت آن هم این است که یوگا روی سطح گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) موجود در مغز تأثیر می گذارد. این ماده به اسم یک انتقال دهنده عصبی شناخته می گردد که شما را آرام و آسوده می نماید. گاما آمینوبوتیریک اسید برای سرکوب فعالیت های عصبی بسیار مهم است و این انتقال دهنده ها دقیقا اثر آرامش بخشی مشابه الکل دارند، ولی با این تفاوت که دیگر خبری از عوارض جانبی نیست! افزون بر این، اثر آرامش بخش الکل کاملا موقتی است و پس از برطرف شدن این اثر، مسائل روحی و اضطراب بیش از پیش نمایان می شوند.

یوگا بدون آنکه به داروهای ضداضطراب و افسردگی احتیاج داشته باشد، به بدن شما یاری می نماید گاما آمینوبوتیریک اسید را آزاد نموده و فراوری طبیعی آن را در مغز افزایش دهد. جدا از این، کنار گذاشتن اینگونه داروها می توانند نشانه های خطرناکی داشته باشد. به همین علت، یوگا واقعا بهتر از این داروها و عوارض جانبی از جمله بی خوابی، تشنج و حتی افزایش اضطراب خواهد بود.

البته پیاده روی هم ممکن است تأثیرات مثبتی روی اضطراب بگذارد و بعلاوه گزینه خوبی برای کاهش وزن است. ولی با توجه به پژوهش ها، یوگا می تواند انتخاب بهتری باشد، زیرا در مقایسه با راه رفتن می تواند سطح گاما آمینوبوتیریک اسید بیشتری در مغز فراوری کند. افزون بر این، یک جلسه 60 دقیقه ای یوگا در مقایسه با یک ساعت کتاب خواندن برای تفریح، میی تواند سطح این انتقال دهنده ها را تا 27 درصد بیشتر افزایش دهد.

با توجه به حرکات گوناگون یوگا و به کارگیری تکنیک های تنفسی، مدیتیشن، حرکت دادن بدن، کشش ماهیچه ها، برطرف تنش و… یوگا می تواند یکی از برترین راه چارهها برای مبارزه با اضطراب و استرس به تعداد برود.

2. یوگا منجر به ساخت مواد خاکستری سالم تری در مغز می گردد

به گفته مؤسسه ملی سلامت آمریکا، یوگا در واقع می تواند اثرات دردهای مزمن در مغز را سرکوب یا حتی معکوس کند. در حقیقت، افراد افسرده ممکن است در نتیجه این دردهای مزمن، ماده خاکستری کمتری در مغزشان داشته باشند. یوگا افزون بر جلوگیری از این درد، ماده خاکستری را هم افزایش می دهد.

ماده خاکستری در قشر مغز و نواحی زیر قشری مغز واقع شده است و کمبود آن می تواند به مسائلی از جمله اختلال در حافظه، اختلال های عاطفی، کاهش تاب آوری در برابر درد و کاهش کارنمودهای شناختی و فکری منجر گردد.

یوگا و مدیتیشن دقیقا تأثیری معکوس نسبت به دردهای مزمن مغزی دارند و در واقع کسانی که به طور منظم یوگا تمرین می نمایند، دارای سطح بالاتری از ماده خاکستری در نواحی مغزی مرتبط با درد هستند. این بدین معنی است که یوگا می تواند یک روش درمانی فوق العاده برای افسردگی باشد و یکی از برترین مسکن ها برای سردردهای گوناگون به تعداد برود.

جدا از این ها، یوگا می تواند نقش یک ضدافسردگی طبیعی را در زنان باردارِ مستعد افسردگی ایفا نماید. یک پژوهش در سال 2012 نشان داد که یوگای مراقبه ای توانسته نشانه های افسردگی را در زنان مستعد این بیماری کاهش دهد.

سخن پایانی

یوگا به لطف تکنیک های ویژه تنفسی، تمرینات مراقبه ای و حرکات کششی که در هر جلسه به کار می گیرد، می تواند مهم ترین و تأثیرگذارترین راه چاره برای مبارزه با اضطراب و افسردگی به تعداد برود. یوگا انواع گوناگونی دارد و هر کس با توجه به احتیاجهایش می تواند از تمرینات آن یاری بگیرید، ولی پیشنهاد می کنیم کار خود را با یک برنامه معتدل و مناسب شروع کنید تا بعدها با یافتن برترین شیوه تمرینی بتوانید سلامتی تان را تضمین کنید.

با توجه به پژوهش های پزشکی، یوگا می تواند مغز شما را کاملا دگرگون کند و با افزایش سطح گاما آمینوبوتیریک اسید و ماده خاکستری، به جنگ با بیماری های گوناگون برود. این موضوع منجر می گردد یوگا به یاری کسانی که درگیر اضطراب، استرس، افسردگی و دردهای مزمن هستند، بیاید.

شاید مردم زیادی برای درمان این بیماری ها به سراغ داروهای متنوع برود. ولی داروها جدا از عوارض جانبی، هزینه بر هم هستند و بعلاوه ترک کردن آن ها هم مسائل بسیاری را در پی دارد. بنابراین، برترین کار این است که به سراغ یوگا بروید و با کمترین هزینه، بیشترین سود را ببرید و بعلاوه به تناسب اندام بهتری هم دست پیدا کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Dr. Axe

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مرداد 1400 بروزرسانی: 30 مرداد 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1073

به "یوگا چه تأثیری روی شما می گذارد و چگونه مغزتان را دگرگون می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یوگا چه تأثیری روی شما می گذارد و چگونه مغزتان را دگرگون می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید