چگونه سرعت آیفون کند خود را افزایش دهیم؟

به گزارش مجله صادق ویلا، از آنجایی که ارتقاء دادن آیفونتان بدون خرید آیفون دیگر امکان پذیر نیست، زمانی که گوشی هوشمند شما آغاز به کند شدن می نماید ممکن است دیگر امید چندانی به آن نداشته باشید و به فکر عوض کردن آن بیفتید. اما در این طور مواقع چطور می توانیم تشخیص دهیم که این کندی به علت تمام شدن عمر مفید آیفون رخ داده یا عوامل دیگری در آن دست دارند و بعلاوه چطور می توان این مسائل را بدون خرید آیفون دیگری رفع کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا به این سؤالات پاسخ دهیم و راهکارهایی برای افزایش سرعت گوشی های هوشمند کند شده اپل به شما ارائه دهیم. پس اگر از کاربران آیفون هستید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

چگونه سرعت آیفون کند خود را افزایش دهیم؟

چه عواملی موجب کندی آیفون می شود؟

کندی آیفون می تواند ناشی از طیف وسیعی از مسائل باشد. مهم ترین مشکل تمام شدن عمر مفید گوشی است؛ مسئله ای که در نهایت همه گوشی های هوشمند را تحت تأثیر قرار می دهد. هر گوشی هوشمندی که بخرید به مرور زمان و با استفاده هر چه بیشتر از آن کندتر می شود. حتی اگر قدرتمندترین پرچم داران فعلی موجود در بازار نظیر آیفون 13 اپل یا گلکسی S21 اولترا سامسونگ را هم بخرید، به مرور زمان افت سرعت عملکرد دستگاه پدیدار می شود اما چون دستگاهتان از نظر سخت افزاری بسیار قدرتمند است، افت سرعت عملکرد آن برایتان قابل لمس نخواهد بود. هرچه بستر سخت افزاری گوشی شما ضعیف تر باشد، افت سرعت عملکرد دستگاه و لگ های آن زودتر و با شدت بیشتری نمایان می شوند. دلیل اصلی که در گوشی های رده پایین و میان رده، کند شدن دستگاه و افت سرعت عملکرد آن پس از گذشت مدت زمان کوتاهی قابل لمس است به همین موضوع ارتباط دارد.

از آنجایی که مدل های نو آیفون با تعداد هسته های بیشتر، پردازنده های گرافیکی بهتر و حافظه رم بیشتر عملکرد روان و سریع تری را در اختیار کاربران قرار می دهند، عمر مفید آن ها دیرتر تمام می شود. اپل به طور کلی از آیفون ها به مدت هفت سال پس از فراوری این گوشی های هوشمند پشتیبانی می نماید. این مقوله به روزرسانی های نرم افزاری نیز را پوشش می دهد، اما به غیر از آن خدماتی برای مواردی مانند تعویض باتری ها یا نمایشگرهای جایگزین را هم به کاربران ارائه می دهد. آیفون شما احتمالا قبل از احتیاج به این سرویس های اپل کهولت سن خود را نشان خواهد داد.

برای گوشی های هوشمند مدرن، مسائل عملکردی ممکن است به دلیل مسائل نرم افزاری باشد. این مقوله شامل بروز اشکالات در iOS، سیستم عامل آیفون است که ممکن است در به روزرسانی های بعدی رفع شود. به همین دلیل است که توصیه می شود در صورت بروز مشکل، آیفون خود را به آخرین نسخه iOS به روز کنید. علاوه بر این، مسائل سخت افزاری هم گاهی اوقات منجر بر تأثیر روی عمکلرد آیفون شما می شود. در بعضی مواقع این مسائل ممکن است به دلیل خطای فراورینماینده یا آسیب فیزیکی باشد. برای مثال، باتری ها هم جزء اجزای مصرفی هستند و عمر مفیدی دارند. گاهی اوقات کاربران آنقدر از یک باتری استفاده می نمایند که ممکن است باتری نتواند شارژدهی مناسبی را به آن ها ارائه دهد.

کاهش سرعت گوشی هوشمند شما ممکن است به صورت مکث های طولانی ظاهر شود، مثلا هنگام باز کردن قفل دستگاه ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما هنگ نموده و پاسخ نمی دهد. یا در مثالی دیگر ممکن است هنگام اسکرول کردن یا استفاده از مرورگرتان حس کنید که گوشی شما مثل قبل عملکرد سریعی ندارد و با لگ هایی روبرو می شوید. باید خاطر نشان کنیم که این مسائل زمانی که شما در هنگام اجرای برنامه های سنگین هستید خودشان را بیشتر نشان می دهد و موجب کلافگی شما می شود.

شما می توانید با استفاده از یک اپلیکیشن رایگان به نام گیک بنچ، آیفون خود را محک بزنید. این اپلیکیشن بنچ مارک می تواند به شما یاری کند تا آنالیز کنید که آیا هر یک از نکاتی که در ادامه بیان می شود بهبود قابل توجهی در عملکرد گوشی هوشمند شما داشته است یا خیر. به خاطر داشته باشید که معیارها این اپلیکیشن همواره لزوما نشان دهنده عملکرد واقعی گوشی نیستند و خیلی نمی توان به آن ها اطمینان کرد.

ری استارت کردن آیفون می تواند مسائل نرم افزاری را رفع کند

قبل از رفتن به سراغ روش های مختلف افزایش سرعت گوشی های آیفون، یک دستورالعمل وجود دارد که در بسیاری از مواقع و در حل بیشتر مسائل گوشی اولین راه چاره ماست و آن ری استارت کردن گوشی هوشمند است. امتحان این روش اصلا ضرری ندارد. بنابراین آیفون خود خاموش و روشن نموده تا ببینید آیا تاثیری در عملکرد گوشی هوشمند شما داشته یا نه. برای انجام این کار در یک آیفون مدرن با Face ID (بدون دکمه هوم)، دکمه روشن/خاموش و افزایش صدا را فشار داده و نگه دارید تا زمانی که عبارت Slide to power off ظاهر شود. آن را بکشید، منتظر بمانید تا دستگاه خاموش شود، سپس با نگه داشتن دکمه پاور دوباره آن را روشن کنید. شما می توانید این کار را در آیفون های قدیمی تر (با دکمه هوم) به سادگی با نگه داشتن دکمه پاور انجام دهید. اگر با این کار مشکل رفع نشد، راه چاره های زیر را امتحان کنید.

غیرفعالسازی Low Power Mode

حالت Low Power Mode (حالت کاهش مصرف باتری) در گوشی های آیفون برای حفظ عمر باتری بسیار مفید است. با استفاده از این حالت مقدار مصرف انرژی باتری آیفون شما به شدت کاهش پیدا می نماید و بنا به ادعای اپل با فعال کردن حالت Low Power Mode آیفون، باتری دستگاه تا 3 ساعت بیشتر از حالت معمولی توان شارژدهی خواهد داشت. اما باید به این نکته توجه کنیم، هنگامی که حالت Low Power Mode یا همین کاهش مصرف باتری آیفون را فعال کنید، محدودیت های خاصی در عملکرد آن ایجاد می شود. به عنوان مثال جلوه های بصری گوشی هوشمند غیر فعال می شوند، فرکانس کاری هسته های پردازشگر محدود می شود و یا رفرش کردن اپلیکیشن های پس زمینه متوقف می شود. این اقدامات به ظاهر خوب ممکن است گاهی اوقات روی عملکرد گوشی شما تأثیر منفی بگذارد.

شما می توانید گوشی خود را با Low Power Mode روشن در اپلیکیشن کیگ بنچ به چالش بکشید، در این صورت قطعا نتایج عملکرد آیفون شما امتیازات پایینی را بدست می آورد. به صورت کلی می توان گفت که فعال کردن و استفاده از حالت Low Power Mode یا همان حالت کاهش مصرف انرژی باتری آیفون های اپل به شدت در افزایش توان شارژدهی دستگاه مؤثر واقع می شود، اما اپل مدعی شده که با فعال کردن حالت Low Power Mode در بعضی از تنظیمات عملکردی گوشی تغییراتی اعمال می شود که حتی کاربران از وجود آن ها بی اطلاع هستند. بنابراین بهتر است که از این حالت فقط در مواقع ضروری نظیر نداشتن شارژ برای جلوگیری از خاموش کردن دستگاه بهره ببرید. شما می توانید این قابلیت را با مراجعه به بخش Settings > Battery > Low Power Mode غیرفعال کنید.

تعویض باتری آیفون را مد نظر قرار دهید

اگر باتری گوشی شما شرایط چندان مناسبی نداشته باشد، ممکن است آیفون برای حفظ عمر باتری، خود را آندرکلاک کند. ایده این مقوله بدین شکل است که آیفونی که کندتر کار می نماید طبیعتا انرژی کمتری مصرف می نماید و بدین ترتیب باتری گوشی شما بیشتر دوام می آورد. با پایین آمدن کلاک در گوشی هوشمند، کارایی پردازنده کاهش می یابد که همین امر سبب کاهش فراوری گرما و کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر پردازنده آن می شود.

شما کاربران می توانید شرایط سلامت باتری آیفون خود را از بخش Settings > Battery > Battery Health آنالیز کنید. در این مقوله به بخش Performance Capability یا عملکرد باتری توجه ویژه ای داشته باشید. اگر آیفون شما Peak Performance Capability را گزارش نمی نماید، ممکن است با کندی مربوط به باتری روبرو شود. به طور کلی، باتری ها در صورت استفاده منظم تنها چند سال دوام می آورند، زیرا یک قطعه مصرفی در همه گوشی تلقی می شوند و عمر مفیدی دارند. در این رابطه هیچ عدد خاصی وجود ندارد، اما حدبیشتر درصد سلامت 70 باتری به این معنی است که باتری آیفون شما بیش از یک چهارم از عمر مفید خود را از دست داده است. چه مسائل عملکردی ایجاد شده باشد یا نه، تعویض باتری در این مرحله ایده خوبی است، مگر اینکه بخواهید گوشی خود عوض کنید.

حافظه داخلی آیفون خود را کمی آزاد کنید

آیفونی که برای اجرای اپلیکیشن ها فضای بسیاری کمی داشته باشد، یعنی به سختی نفس می کشد. اپل برای کاربران خود مقدار حافظه ای که باید برای اجرای صحیح و بدون مشکل اپ ها در اختیار داشته باشند را مشخص ننموده، اما اگر خطای Your iPhone ran out of space را زیاد مشاهده کردید، ممکن است عملکرد گوشی هوشمندتان تحت الشعاع این مسئله قرار گرفته باشد. بدون شک مدیریت صحیح اطلاعات ذخیره گوشی و کاهش حجم آن ها می تواند روش بسیار مؤثری به منظور مقابله با مشکل کند شدن آیفون باشد.

به احتمال بسیار زیاد حذف فایل هایی نظیر موزیک، ویدئو، اپلیکیشن ها، بازی ها، آهنگ ها و غیره می توانند به افزایش سرعت عملکرد آیفونتان یاری نمایند اما در بعضی از شرایط ممکن است شما تمایلی نسبت به انجام هیچ یک از اقدامات نامبرده شده نداشته باشید. در این حالت است که شما باید سراغ کش های گوشی خود رفته و نسبت به حذف آن ها اقدام کنید. شما می توانید با مراجعه به بخش Settings > General > iPhone Storage حافظه گوشی هوشمند خود را آنالیز نموده و در صورت لزوم بعضی از اپ ها را حذف کنید. بعلاوه شما می توانید حافظه کش مرورگر گوشی را به وسیله Settings > Safari > Clear History تا بدین ترتیب گوشی بتواند به عملکرد روان خود باز شود.

ویجت های آیفون خود را کنار بگذارید

ویجت های آیفون به شما امکان می دهند به اطلاعاتی مانند پیش بینی آب و هوا یا اطلاعات موجودی در صفحه اصلی خود دسترسی داشته باشید. استفاده از آن ها خوب و کاربردی است، اما احتمالا باعث کاهش سرعت گوشی هوشمند شما می شوند، به خصوص اگر یک مدل قدیمی تر باشد. ویجت های خود را کنار بگذارید تا ببینید آیا عملکرد گوشی هوشمند شما بهبود یافته است یا خیر. به ویژه، ویجت های سفارشی که داده ها را از منابع نامتعارف و آیکون های سفارشی جمع آوری می نمایند می توانند موجب کاهش سرعت آیفون شما شوند.

صورت و اثر انگشت خود را دوباره اسکن کنید

آیا باز کردن قفل گوشی هوشمند شما کندتر از همواره شده است؟ این مشکل می تواند یکی از عوارض تمام شدن عمر مفید گوشی هوشمند اپل باشد، اما از سوی دیگر می تواند به دلیل تفاوت های جزئی در ظاهر شما هم باشد. اگر از آیفون با فناوری Face ID استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم که دوباره صورت خود را اسکن نموده و ببینید که آیا در عملکرد باز کردن قفل صفحه گوشی تغییری ایجاد شده یا نه. بعلاوه اگر آیفونی دارید که به جای آن از حسگر Touch ID استفاده می نماید، می توانید اثر انگشت خود را دوباره در بخش Settings > Touch ID & Passcode اسکن کنید. تمیز کردن سنسورهای Face ID و Touch ID هم ممکن است در این راه به شما یاری کند.

شفافیت و جلوه های ویژه حرکتی را غیرفعال کنید

آیفون های قدیمی تر قابلیت های گرافیکی کمتری دارند که ممکن است در بخش هایی که از شفافیت گوشی استفاده می شود، عملکرد ضعیفی داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش Settings > Accessibility > Display & Text Size و فعال کردن گزینه Reduce Transparency این افکت را غیرفعال کنید.

باید خاطرنشان کنیم که جلوه های حرکتی شامل انیمیشن های فانتزی است که هنگام دسترسی به صفحه اصلی به شما نشان داده می شود. غیرفعالسازی این موارد ممکن است به عملکرد بهتر گوشی های اپل قدیمی تر یاری کند و حداقل باعث ایجاد ظاهر یک رابط کاربری ساده تر می شود. شما می توانید این کار به وسیله بخش Settings > Accessibility > Motion و با فعالسازی گزینه Reduce Motion انجام دهید.

ریبوت کردن آیفون ممکن است گره گشا باشد

بعضی از کارشنان می گویند که ریبوت کردن مجدد آیفون با استفاده از روش استاندارد همواره کافی نیست. به همین دلیل بعضی از کاربران ادعا می نمایند که اپل به آن ها گفته دستگاه های خود را کمتر ریبوت نمایند اما آن ها با انجام این کار شاهد افزایش عملکرد گوشی های هوشمندشان بوده اند. البته همچون سایر روش های احتمالی، نمی توانیم ضمانت کنیم که این روش حتما روی عملکرد گوشی های هوشمند شما تأثیر می گذارد، اما اگر راه چاره های مذکور جواب ندادند می توانیم به عنوان یکی از روش های موجود آن را امتحان کنیم. به خاطر داشته باشید که این کار مانند جدا کردن مستقیم باتری یا بیرون کشیدن سیم برق از رایانه است و می تواند منجر به از دست دادن اطلاعاتتان در بعضی از اپلیکیشن ها شود.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر آیفون شما در iCloud پشتیبان گیری می شود جای نگرانی برای از دست دادن اطلاعاتتنان وجود ندارد. برای ریبوت کردن آیفون مدرنی که از Face ID استفاده می نماید (بدون دکمه هوم) دکمه زیادن کردن صدا را فشار دهید و رها کنید، دکمه کم کردن صدا را فشار دهید و رها کنید، دکمه کناری را فشار دهید و نگه دارید تا لوگوی اپل را ببینید. در آیفون های 7 و 7 پلاس، دکمه کاهش صدا و کناری را فشار داده و نگه دارید تا لوگوی اپل را مشاهده کنید. در آیفون های 6s یا بالاتر، دکمه پاور و هوم را فشار داده و نگه دارید تا لوگوی اپل به نمایش دربیاید. این ترفند باید زمانی در گوشی های آیفون نو مورد استفاده قرار گیرد که عملکردشان به شدت آزاردهنده هستند.

به روزرسانی در بیشتراوقات می تواند این مسائل را حل نماید

به روزرسانی گوشی هوشمند شما ممکن است باگ هایی را که باعث مسائل عملکردی می شوند رفع کند، بنابراین به بخش Settings > General > Software Update مراجعه نموده و آخرین به روزرسانی مربوط به آیفون خود را دانلود و نصب کنید. اما این روش نیز در به روزرسانی های اصلی همچون یک شمشیر دولبه عمل می نماید. به خصوص در آیفون های قدیمی بسیاری از کاربران مسائل مربوط به نسخه های اولیه ارتقاهای اصلی iOS را گزارش می نمایند (مثلا از iOS 14 به iOS 15) و این مسائل به گوشی های قدیمی تر ضربه می زند.

ریست کردن آیفون خود را درنظر داشته باشید

اگر اوضاع گوشی شما واقعا بد است، شما چاره ای جز ریست کردن آن ندارید. شما می توانید با مراجعه به بخش Settings > General > Transfer or Reset iPhone این کار را انجام دهید.

بعلاوه می توانید Erase All Content and Settings را انتخاب کنید که همه اطلاعاتتان را از آیفون شما حذف می نماید. سپس می توانید از پشتیبان گیری iCloud یا iTunes آن ها بازیابی کنید، اما گاهی اوقات اگر احتمال می رود مشکل نرم افزاری باعث ایجاد باگ در گوشی شما شده باشد، اپل توصیه می نماید که این کار را انجام ندهید.

در نهایت می توانید با مراجعه به خدمات پس از فروش شرکت اپل گوشی خود را عیب یابی کنید. این شرکت قادر خواهد بود تا با انجام عیب یابی بر روی گوشی شما بفهمد که ایراد از کجاست. در این صورت هزینه ای از شما کسر نمی شود مگر اینکه با انجام تعمیر روی آیفونتان موافقت کنید، بنابراین چیز زیادی برای از دست دادن وجود ندارد. باید خاطرنشان کنیم رایج ترین مسائلی که شناسایی می شود مربوط به باتری است. جایگزینی باتری آیفون نسبتا مقرون به صرفه است، اما اگر گوشی شما بسیار قدیمی است، ممکن است لازم باشد تا پولی که برای خرید گوشی دادید را صرف خرید باتری برای آن کنید. و نکته اخر این که همواره به عمر مفید گوشی هوشمند خود توجه کنید و ببینید که آیا زمان آن رسیده تا گوشی خود را تعویض کنید یا نه.

در این مقاله ما به آنالیز روش های افزایش سرعت و عملکرد گوشی های آیفون اپل پرداختیم و سعی کردیم که به تمامی راه چاره های موجود اشاره کنیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر شما راه چاره دیگری را می شناسید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Howtogeek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اسفند 1400 بروزرسانی: 29 اسفند 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1302

به "چگونه سرعت آیفون کند خود را افزایش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه سرعت آیفون کند خود را افزایش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید