عمارت و کلیسای تومانیانس؛ بنایی باشکوه در آذربایجان شرقی

به گزارش مجله صادق ویلا، شنیدن نام یک کلیسای تاریخی، ناخودآگاه ذهن هر مخاطب ای را تا قاره زیبا و سرسبز اروپا می کشاند و خیال را می برد برای دیدن یک بنای قرون وسطایی. اما، همسایگی ایران با کشور پهناور روسیه و حضور ارمنی های فراوان بخصوص در استانهای شمالی، باعث شد تا بناهای تاریخی فراوانی نظیر کلیساها در ایران هم باقی بمانند. عمارت و کلیسای تومانیانس آذربایجان شرقی اثری است بی مثال و فوق العاده در دل روستای وینق. برای آشنایی بیشتر با کلیسا و عمارت تومانیانس در روستای سرسبز وینق با ما همراه بمانید. مطمئن باشید که از تماشای این بنای تاریخی و جذاب پشیمان نخواهید شد.

عمارت و کلیسای تومانیانس؛ بنایی باشکوه در آذربایجان شرقی

فهرست مطالب

سرکیس تومانیانس کیست؟معماریقدمتجاذبه های گردشگری همجوار

سرکیس تومانیانس کیست؟

صاحب کلیسا و عمارت تومانیانس، سرکیس تومانیانس ارمنی بوده که روزگاری مهمترین مالک منطقه بود و اسم و رسمی برای خودش داشت. او با خرید یکصد آبادی در دهستانهای کیوان و منجوان از امپراتوری کبیر روسیه، به این مقام نائل آمد و به شهرتی بزرگ دست یافت.

معماری

این عمارت باشکوه و دیدنی که دارای دو طبقه است، با شش برج همانند قلعه های قدیمی فرانسه ساخته شده و بدلیل ارمنی بودن صاحبش، هیچ رنگ و بویی از معماری اصیل اسلامی ندارد. کلیسا و عمارت تومانیانس در دل طبیعت روستای سرسبز وینق استان آذربایجان شرقی، سبک بناهای قرن نوزدهم اروپا و تا حدودی روسیه را یدک می کشد و برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب خواهد بود.

قدمت

این کلیسا و عمارت واقع در روستای وینق، بیش از صد سال از عمرش می گذرد و ساختش به دوره قاجار می رسد. بومی های روستای وینق به این بنا کانتور می گویند که به جهت مراقبت و کنترل منطقه، بر روی تپه ای سنگی بنا شد.

جاذبه های گردشگری همجوار

از دیگر دیدنی های بی مثال آذربایجان شرقی که در نزدیکی روستای وینق قرار دارند، می توان به برج فرخی و قلعه بابک اشاره نمود که بسیار دیدنی هستند. لازم هست بدانید که در پشتی کلیسای تومانیانس به یک گورستان ارمنی باز می گردد که می توان از آن هم بازدید کرد. همچنین، شایان ذکر هست که این کلیسای دیدنی و بی مثال دارای دو حیاط جداگانه است.

بیشتر بخوانیدماچوپیچو ایران | قلعه بابک کلیبر در استان آذربایجان شرقیدر ادامه بخوانیدسفری مجازی به مقاصد گردشگری استان آذربایجان شرقیمنبع: همگردی
انتشار: 17 مهر 1399 بروزرسانی: 17 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 487

به "عمارت و کلیسای تومانیانس؛ بنایی باشکوه در آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت و کلیسای تومانیانس؛ بنایی باشکوه در آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید