سفر به کهکشانی در دور دست هانگاه قدرتمند تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا در طیف مادون قرمز به کهکشان چرخ گاری چشم انداز نادری از آن و دو کهکشان کوچک تر دیگر در پس زمینه را رقم زده است.

به گزارش مجله صادق ویلا، ایسنا به نقل از دیلی میل نوشت: ناسا ویدیو تازه جالبی منتشر نموده است که با تماشای آن تنها در عرض چند دقیقه به سفری 500 میلیون سال نوری در فضا خواهید رفت تا به کهکشان شگفت انگیز چرخ گاری(Cartwheel) که تصویر آن به تازگی به وسیله تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شده است، برسید.

سفر به کهکشانی در دور دست هانگاه قدرتمند تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا در طیف مادون قرمز به کهکشان چرخ گاری چشم انداز نادری از آن و دو کهکشان کوچک تر دیگر در پس زمینه را رقم زده است.

نگاه قدرتمند تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا در طیف مادون قرمز به کهکشان چرخ گاری چشم انداز نادری از آن و دو کهکشان کوچک تر دیگر در پس زمینه را رقم زده است.

دانشمندان می گویند، این تصویر جزئیات جدیدی در خصوص شکل گیری ستاره ها و سیاهچاله مرکزی این کهکشان ارائه می دهد.

دانشمندان بر این باورند که مدت ها پیش، چرخ گاری یک کهکشان مارپیچی معمولی، شبیه به کهکشان راه شیری ما بوده است. سپس، چند صد میلیون سال قبل، با کهکشانی کوچک تر برخورد نموده و این برخورد، ساختار آن را به آنچه که اخترشناسان امروزی می توانند ببینند تغییر داده و دو ساختار حلقه مانند را که یکی مرکز کهکشان را احاطه نموده و دیگری کل کهکشان را در بر می گیرد، تشکیل داده است.

تلسکوپ های دیگر، از جمله تلسکوپ فضایی هابل، پیش از این از کهکشان چرخ گاری که در صورت فلکی سنگ تراش واقع شده است، تصاویری ثبت نموده اند.

تصویر جیمز وب و ویدیوی ناسا نیز نمای جدیدی از چگونگی تغییر کهکشان چرخ گاری در طی میلیاردها سال ارائه می دهد.

به گفته ناسا این تصویر از چرخ گاری و کهکشان های همراه آن با استفاده از دوربین مادون قرمز نزدیک وب(NIRCam) و ابزار فروسرخ میانی(MIRI) ثبت شده که جزئیاتی را نشان می دهد که تماشا آنها به تنهایی در تصاویر منفرد سخت است.

کهکشان چرخ گاری دارای دو حلقه است. یک حلقه داخلی روشن و یک حلقه رنگارنگ که اطراف آن واقع شده است. این حلقه ها از مرکز برخورد به سمت بیرون منبسط می شوند، درست مانند زمانی که پس از پرتاب سنگ در آب موج ها به سمت خارج توسعه می یابند. به علت این ویژگی های متمایز، اخترشناسان آن را کهکشان حلقه ای می نامند، ساختاری که کمتر از کهکشان های مارپیچی رایج است. هسته درخشان آن حاوی اندازه زیادی گرد و غبار داغ است که روشن ترین منطقه ها آن خانه خوشه های ستاره ای جوان و غول پیکر است. از سوی دیگر، حلقه بیرونی تحت سلطه تشکیل ستاره ها و ابرنواخترها است.

مشاهدات وب بعلاوه نواحی غنی از هیدروکربن ها و غبار سیلیکات را نشان می دهد که اتصال حلقه داخلی و خارجی را تشکیل می دهند.

تلسکوپ فضایی وب که در ابتدا قرار بود در سال 2007 به فضا پرتاب گردد در تاریخ چهارم دی ماه سال 1400 به فضا پرتاب شد و پس از گذشت یک ماه به مقصد خود در نقطه لاگرانژ 2 در مدار خورشید و در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین مستقر شد. این تلسکوپ چندین ماه را صرف آماده سازی ابزار خود کرد و در نهایت اولین تصاویر رسمی و تمام رنگی، طی دو روز در تاریخ 21 و 22 تیر منتشر شد.

46

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 27 مرداد 1401 بروزرسانی: 27 مرداد 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1430

به "سفر به کهکشانی در دور دست هانگاه قدرتمند تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا در طیف مادون قرمز به کهکشان چرخ گاری چشم انداز نادری از آن و دو کهکشان کوچک تر دیگر در پس زمینه را رقم زده است." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به کهکشانی در دور دست هانگاه قدرتمند تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا در طیف مادون قرمز به کهکشان چرخ گاری چشم انداز نادری از آن و دو کهکشان کوچک تر دیگر در پس زمینه را رقم زده است."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید