راز ساحل کله قندی چیست؟

به گزارش مجله صادق ویلا، طبیعت بزرگ ترین هنرمندی است که می توانیم از آن به عنوان خالق آثار هنری خارق العاده یاد کنیم.

راز ساحل کله قندی چیست؟

طبیعت در بعضی از سواحل، پدیده نایابی به نام ساحل کله قندی خلق می نماید که هنوز هم انسان علتی برای تشکیل این کله قندها نیافته است. ساحل کله قندی یکی از عجیب ترین شکل هایی است که طبیعت در لبه ساحل به وجود آورده است. الگوهای که از یک قوس رو به بالا و بعد یک قوس رو به پایین تشکیل شده و در امتداد ساحل با شکلی یکسان تکرار شده اند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا راز ساحل کله قندی را بدانید.

راز ساحل کله قندی چیست؟

قله کله قند مملو از مواد رسوبی با دانه های درشت است و قسمت مداخلی و خارج از امتداد کله قند مواد رسوبی سبک تر را شامل می گردد. این پدیده در سواحلی که مواد رسوبی سنگین در خاک ساحل دارند بیشتر از سایر سواحل دیده می گردد، اما در خط سواحلی که خاک با مقدار مواد رسوبی متفاوت و ریزتر هم وجود دارد این پدیده ممکن است اتفاق بیفتد. این پدیده در برترین حالت روی سواحل شیب دار با موج هایی بدون شکست تشکیل می گردد که در امتداد زاویه مناسب با ساحل باشند. بیایید بیشتر درباره راز ساحل کله قندی بدانیم.

فرایند تشکیل موج های کله قندی

روشن است که نوع زمین ساحل باعث ایجاد موج های کله قندی می گردد، اما هنوز علت علمی برای به وجود آمدن اشکال خاص کله قندی کشف نشده است؛ اما از شواهد معلوم است که این الگوی تکراری از یک کله قند کوچک آغاز شده و در امتداد ساحل توسعه یافته است. وقتی موجی به سمت ساحل کشیده می گردد در اثر وجود الگوی خاص مجبور است به دو شاخه و در امتداد ساحل به شاخه های مختلف تقسیم گردد. اگر به ایرانگردی و عجایبش علاقه دارید، روستایی در ایران که ورود زنان به آن ممنوع است را بخوانید.

زمانی که موج به خط ساحلی می خورد از سرعتش کم می گردد و رسوبات معلق در آب، در قله های کله قندی ته نشین می شوند. با بازگشت موج به سمت دریا مقداری از رسوبات ساحل را می شورد و در خود مخلوط می نماید. در راه بازگشت به دریا موج برگشتی با موج جدیدی روبرو می گردد این تمام راز ساحل کله قندی است.

ساحل کله قندی در ایران کجاست؟

جزیره هنگام به علت سواحل زیبایی که دارد در بین گردشگران بسیار محبوب است که از جمله سواحل زیبای آن می توان به ساحل محبوب و پر هوادار کله خماسی یا کلخماسی اشاره کرد. این ساحل از جمله سواحل صخره ای جزیره هنگام است که زیبایی چشم نوازی دارد. علاوه بر آن می توانید هیجان و آرامش یکجا را باهم و در این ساحل بی نظیر و خارق العاده تجربه کنید.

پیشنهاد مطالعه: برای تماشا مطالب بیشتر از گردشگری ترس و وحشت در جنگل تاریک لاهیجان را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 25 دی 1401 بروزرسانی: 25 دی 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1501

به "راز ساحل کله قندی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز ساحل کله قندی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید