درآمد صداوسیما از حق پخش ورزش چقدر است؟
به گزارش مجله صادق ویلا، یکی از سوالات بسیار مهم برای اقتصاد بحران زده ورزش ایران به درآمد واقعی سازمان صداوسیما از محل تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی باز می گردد که تا کنون به صورت صریح در رابطه با آن پاسخی نداده نشده اما یک مقام مسئول در وزارت ورزش مدعی شد که این عدد 700 تا 800 میلیارد تومان است!
به گزارش خبرنگاران، یکی از ابهامات موجود که هرگز تا کنون از سوی سازمان صداوسیما به صورت شفاف در رابطه با آن پاسخی داده نشده است به میزان واقعی درآمدهای این سازمان از محل تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی بازمی شود؛ اینکه به صورت سالانه و در یک سال اقتصادی، سازمان صدا و سیما چه میزان پول از این راستا کسب می کند؟
نکته قابل تامل اینکه با توجه به شرایط اسفناک اقتصادی ورزش ایران، آنچه باید از سوی متولیان امر مدنظر قرار گیرد این است که برآورد درآمدهای حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی باید بر اساس واقعیت لحاظ شود تا اینگونه بتوان سهم واقعی ورزش کشور را پرداخت کرد. آیا رقم واقعی به دست آمده از این راستا در سال 99 معادل 50 و در سال 1400 معادل 150 میلیارد تومان است؟ مسئله ای که نیازمند تامل و واکاوی هرچه بیشتر است و باید در این زمینه تدابیر لازم در راستای پرداخت واقعی حقوق هر یک از بخش ها اندیشیده شود چرا که ورزش ایران بیش از هر زمان دیگری با بحران اقتصادی روبرو است و اگر نتواند درآمدهای لازم را از این طریق نیز به دست آورد، راستا چالش برانگیزی را در آینده تجربه خواهد کرد؛ راستای که به فروپاشی فعالیت های بخش خصوصی در این وادی منجر می شود.
یک مقام مسئول در وزارت ورزش و جوانان در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه سازمان صداوسیما 700 تا 800 میلیارد تومان و حتی شاید بیشتر از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی درآمد دارد، شرح داد: این درحالی است سازمان صداوسیما عدد بسیار ناچیزی را از میزان درآمد تبلیغاتی پخش مسابقات ورزشی به حساب خزانه واریز می کند.
به گزارش خبرنگاران، برای اولین بار، بر اساس قانون بودجه سال 1399 مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (92) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره 140184 نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند. وجوه واریزی از محل ردیف 49-530000 مندرج در جدول شماره (9) این قانون به نسبت 30 درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون های مربوطه) و 70 درصد در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرد. در این قانون، همچنین درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده 92 قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی 50 میلیارد تومان در نظر گرفته که بر این اساس سهم سازمان صداوسیما 35 و سهم وزارت ورزش 15 میلیارد تومان مشخص شد.
همچنین بر اساس قانون بودجه سال 1400، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی 150 میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت 30 به 70 بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که 150 میلیارد تومان برآورد شده بر اساس قانون بودجه سال 1400 معادل 30 درصد است که برابر 45 میلیارد تومان می شود و مطابق قانون بودجه، در سال جاری صدا و سیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.
باید گفت که در لایحه بودجه سال 1401 نیز، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی 315 میلیارد تومان برآورد شده که باید به نسبت 30 به 70 بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تقسیم شود که سهم وزارت ورزش معادل 94.5 میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل 220.5 میلیارد تومان خواهد بود، البته نهایی شدن این اعداد منوط به تصویب لایحه بودجه سال 1401 در مجلس شورای اسلامی و تبدیل آن به قانون است.
منبع: خبرگزاری ایسنا