از نخ دندان قبل از مسواک زدن باید استفاده کرد یا بعد از آن؟

به گزارش مجله صادق ویلا، روزیاتو/مسواک زدن و استفاده از نخ دندان هر دو نقش مهمی در حفظ سلامت دندان ها و لثه ها دارند اما کارشناسان می گویند برای بهبود سلامت دهان و دندان شاید بهتر باشد از نخ دندان پیش از مسواک زدن بهره ببرید.

از نخ دندان قبل از مسواک زدن باید استفاده کرد یا بعد از آن؟

با استفاده از نخ دندان پیش از مسواک زدن بهتر می توان پلاک های مضر انباشته شده در دهان را از بین برد و این کار تأثیر فلوراید درون خمیر دندان را هم بیشتر می نماید.

در ادامه می خواهیم ببینیم چرا بهتر است پیش از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کنیم.

چرا باید قبل از مسواک زدن از نخ دندان استفاده کرد

استفاده از نخ دندان گام مهمی در تمیز کردن دندان ها به شمار می رود چون با نخ دندان می توانید به قسمت های تنگ و باریک میان دندان ها دسترسی پیدا کنید، کاری که با مسواک امکان پذیر نیست. اما برای حفظ سلامت دندان ها و لثه ها، استفاده از نخ دندان کافی نیست - شما باید بعد از آن دندان های خود را مسواک هم بزنید.

اما چرا بهتر است اول از نخ دندان استفاده کرد؟

1- پلاک های دندانی را از بین می برد

استفاده از نخ دندان و مسواک زدن می تواند به از بین رفتن پلاک های دندانی یاری کند، لایه ای از باکتری ها که به دندان ها می چسبند و وقتی چیزی می خورید یا می نوشید از خود اسید فراوری می نمایند. این پلاک ها اگر از بین نروند می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند و مینای دندان را که لایه خارجی تر و حفاظتی دندان است را از بین ببرند.

دندانپزشکان توصیه می نمایند اول از نخ دندان بهره ببرید چون با این کار پلاک ها و رسوبات میان دندان ها شل می شوند و به این ترتیب می توانید با مسواک آن ها را پاک کنید.

تحقیقی هم نشان داد وقتی شرکت نمایندگان پیش از مسواک زدن از نخ دندان استفاده می کردند، پلاک های بسیار بیشتری را می توانستند از بین ببرند تا زمانی که بعد از مسواک زدن از نخ دندان استفاده می کردند.

2- تأثیر خمیردندان را بیشتر می نماید

بیشتر خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند، یک ماده شیمیایی که می تواند به مستحکم تر شدن مینای دندان یاری کند. این ماده با کلسیم درون دندان ها ترکیب می گردد و تشکیل فلور آپاتیت می دهد، ماده ای حتی قدرتمندتر از کلسیم که می تواند از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. به این امر معدنی سازی مجدد دندان گفته می گردد.

اما فلوراید درون خمیردندان تنها بخش هایی از دندان را می تواند مستحکم سازد که با آن تماس مستقیم داشته باشد - آن بخش هایی از دندان که پلاک روی آن ها جمع شده ممکن است از آثار سودبخش فلوراید محروم بمانند.

وقتی اول از خمیردندان استفاده می کنید این بخش ها در معرض مواد مفید قرار نمی گیرند. اما اگر قبل از مسواک زدن از نخ دندان بهره ببرید، می توانید پلاک های بیشتری را از بین ببرید، چرا که فلوراید می تواند به میان دندان ها که دسترسی به آن ها دشوارتر است هم برسد.

3- به جلوگیری از ورم لثه یاری می نماید

انباشت پلاک روی لثه ها می تواند باعث ایجاد واکنشی التهابی به نام ورم لثه گردد. ورم لثه می تواند فرد را در معرض خطرات جدی قرار دهد. این مشکل در صورت درمان نشدن می تواند احتمال از دست دادن دندان را بیشتر کند.

استفاده از نخ دندان می تواند به از بین رفتن یا شل شدن پلاک های مضر جمع شده یاری کند، هم پلاک های روی لثه ها و هم پلاک های میان دندان ها. با شل شدن پلاک ها از بین بردن آن ها با مسواک ممکن است راحت تر گردد.

4- بوی بد دهان را از بین می برد

بیشتر اوقات وقتی چیزی می خورید مواد غذایی بین دندان ها گیر می نمایند و بیرون کشیدن آن ها با مسواک می تواند سخت باشد، چون موهای مسواک همواره به آن ها نمی رسند.

مواد غذایی که لای دندان ها باقی می مانند می تواند بر روی بوی دهان تأثیر بگذارند. این مواد اگر از بین نروند آغاز به فاسد شدن می نمایند، امری که باعث بد بو شدن دهان می گردد.

اگر اول از نخ دندان بهره ببرید، ذرات مواد غذایی شل می شوند و به این ترتیب راحت تر می توان آن ها را با مسواک از بین برد.

منبع: همگردی
انتشار: 22 فروردین 1400 بروزرسانی: 22 فروردین 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 857

به "از نخ دندان قبل از مسواک زدن باید استفاده کرد یا بعد از آن؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از نخ دندان قبل از مسواک زدن باید استفاده کرد یا بعد از آن؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید