درخواست چاووش اوغلو برای راه حلی دائمی درباره روهینجا

به گزارش مجله صادق ویلا، وزیر خارجه ترکیه گفت، مسلمانان روهینجا در میانمار تحت پیگرد و سرکوب نظام مند قرار دارند و این شرایط احتیاج به یک راهکار دائم دارد.

درخواست چاووش اوغلو برای راه حلی دائمی درباره روهینجا

به گزارش خبرنگاران، به نوشته روزنامه حریت، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری مشترک با محمد آصم، همتای اهل مولداوی خود در آنکارا تلفات گسترده غیرنظامیان ناشی از حملات نیروهای امنیتی میانماری علیه شبه نظامیان روهینجایی در غرب این کشور را به شدت محکوم کرد.

روز دوشنبه، سخنگوی شورای اروپایی روهینجا بیان کرد که 2000 تا 3000 مسلمان روهینجایی در غرب میانمار و ناشی از حملات نیروهای امنیتی این کشور کشته شدند و آن را نسل کشی آرام توصیف کرد.

چاووش اوغلو ادامه داد: در گذشته، حملات جدی علیه روهینجایی ها در میانمار اجرا شده اما مشکل سیستماتیک است. برادران و خواهران روهینجایی ما به شدت تحت فشار، سرکوب و پیگرد قرار دارند.

وی تاکید نمود که کشورهای منطقه نقش مهمی را در حل این مشکل دارند و اندونزی و مالزی در حمایت از این افراد نقش به سزایی داشته اند.

وزیر خارجه ترکیه از جامعه بین الملل و کشورهای اسلامی خواست تا نسبت به این رفتار غیرانسانی حساس تر عمل نمایند و ادامه داد: ما از تمامی کشورهای مسلمان و رهبران آنها می خواهیم تا به این مساله رسیدگی نمایند. ما نباید نسبت به این مساله ساکت بنشینیم. باید هشدارهای لازم به دولت میانمار داده گردد. تمامی نهادهای وابسته به سازمان ملل، آژانس آوارگان و سازمان بین المللی برای مهاجرت باید اقداماتی لازم و جدی را در این باره بردارند.

در همین حال، سازمان جنبش حقوق بشر و جنبش عدالت ترکیه نیز از دولت میانمار خواست تا نسل کشی در استان راخین واقع در غرب این کشور را که مامن مسلمانان روهینجایی است، متوقف کند و در بیانیه ای بیان کرد: نسل کشی در راخین باید سریعا متوقف گردد و افرادی که در این اقدام دخالت داشتند، باید هرچه سریعتر مجازات شوند.

این سازمان مردم نهاد ترکیه ای در ادامه بیانیه خود آورده است که مسلمانان روهینجا هدف خشونت های سیستماتیک دولت میانمار قرار گرفته اند. همچنین براساس شواهد، هنوز هم شکنجه و نسل کشی در این منطقه ادامه دارد.

این سازمان مردم نهاد از سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی و تمامی سازمان های بین المللی خواست تا نسل کشی و شکنجه را در راخین متوقف نمایند.

بنیاد یاری های بشردوستانه ترکیه نیز قرار است کمپین یاری رسانی را برای مسلمانان روهینجایی به راه بیندازد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 73

به "درخواست چاووش اوغلو برای راه حلی دائمی درباره روهینجا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست چاووش اوغلو برای راه حلی دائمی درباره روهینجا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید